Öppet brev till Tomten

Kära Tomten,

Jag har hört att du är kommunist. Du ger ju bort en massa saker frivilligt, och alla som gör det är väl kommunister? Jag vet ju att du vill väl, och det är en fin tanke och så. Men snälla lilla Tomten, det kommer aldrig att fungera i praktiken. Titta bara på Sovjetunionen, till exempel. Fullkomligt fiasko.

Men Tomten, vet du vad? Jag tror att du egentligen är kapitalist. Alla de där leksakerna du till synes så godhjärtat delar ut, någon måste ju tillverka dem. Och oavsett om det är nissar på Nordpolen eller barn i Taiwan så verkar inte arbetsvillkoren vara så värst schyssta. För att inte tala om när du sålde ut till Coca Cola. Allvarligt talat, Tomten, har du någon aning om vad det företaget sysslar med? Är det verkligen någonting du vill ställa dig bakom?

Alltså, Tomten, det här kommer inte att funka särskilt länge till. För vad du än vill få oss att tro med din renburna propaganda så finns det ingenting som är gratis här i världen. Det är alltid någon som kommer behöva betala priset, och jag är faktiskt inte okej med att någon skall behöva arbeta 14 timmar om dagen för slavlön för att jag skall kunna få en selfiepinne eller fler skjortor än jag behöver.

Kära Tomten, jag har ett förslag. Är det inte hög tid att radikalisera julrörelsen? Jag vet ju att du egentligen står på de förtrycktas sida. Du har bara dragits med i tidsandans jakt på profit. Det är okej, det kan hända den bäste. Men nu tycker jag att vi tar och styr upp det här.

För det första kan du ta och börja dela ut flygblad. Det är ungefär som julkort, fast med en text som faktiskt betyder något.

För det andra borde du börja ägna dig åt omfördelningspolitik. “Att ta från de rika och ge åt de fattiga,” du vet. Ja, jag vet. Du har byggt hela ditt varumärke på att ge, så det kommer kännas skitjobbigt att börja ta saker. Men se det som att du ger hela världen en julklapp i form av rättvisa.

För det tredje så borde du börja dela ut hopp. Var en god förebild! Skriv under namninsamlingar, demonstrera på stan, ockupera ett hus eller två. Kedja fast dig vid träd, bojkotta köttindustrin, smuggla flyktingar. Arbeta som volontär, hjälp folk att organisera sig i fackföreningar, gå i prideparaden. Lev som om du trodde på att den bättre värld vore möjlig.

För jag tror att vad folk egentligen önskar sig är frihet. Den sortens frihet som bara kan uppstå när alla är överens om att ingen har rätt att begränsa någon annans frihet. Så låt julens stjärna lysa klart i svart och i rosa.

Kära Tomten, det är dags att bli anarkist.

Kärlek och julefrid,

Winterdragon